Rakentamisen luvat
Kauhavalla on käytössä on sähköinen lupapalvelu, jonka kautta hoidetaan kaikki rakennuspaikkoihin liittyvät tiedustelut, lupakäsittelyt ja lupa-asiakirjojen arkistointi.
Lupapiste-asiointipalvelussa haetaan rakentamisluvat, purkuluvat, maisematyöluvat sekä poikkeamispäätökset. Palvelussa voi tehdä viranomaisille neuvontapyyntöjä jo ennen rakennushankkeen käynnistymistä.
Ohjeet Lupapisteen käyttöön
Sähköinen lupa-asiointi: Hae lupaa, kysy neuvoja Lupapiste-palvelun kautta.
Voit asioida palvelussa joko hankkeelle kutsuttuna tai hankkeen perustaneena osapuolena. Palvelu lähettää kaikille hankkeen osapuolille tietoja sähköpostiin hankkeen etenemisestä. Ensimmäisen käyttökerran yhteydessä palveluun rekisteröidytään verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Lupapisteen prosessi
1. Kirjaudu
Rekisteröidy palveluun ensimmäisen käyttökerran yhteydessä ja kirjaudu tämän jälkeen sisään sähköpostiosoitteella sekä salasanalla. Voit asioida samoilla tunnuksilla kaikissa Lupapiste-kunnissa.
2. Luo hanke tai kysely
Hakemuksen tai kyselyn luominen: Valitse hankkeesi sijainti ja päätoimenpide. Tämän jälkeen pääset joko tekemään kyselyn hankkeeseen liittyen tai luomaan hakemuksen aiempien valintojesi pohjalta.
3. Kutsu eri osapuolet
Kutsu tarpeelliset tahot mukaan. Kun henkilöt ovat hyväksyneet hankekutsun, voidaan heidän tietonsa tuoda hakemukselle yhdellä napin painalluksella ja he saavat muokkausoikeudet hakemukselle. Sähköisen kutsun hyväksyminen poistaa myös tarpeen perinteiselle valtakirjalle.
4. Tallenna tiedot ja dokumentit
Tallenna hankkeelle siihen liittyvät tiedot ja dokumentit yhdessä muiden osapuolten kanssa. Kaikki kirjoittamasi tiedot tallentuvat automaattisesti hakemukselle ja voit jatkaa sen täydentämistä sinulle sopivana ajankohtana.
5. Kysy neuvoa
Kysy tarvittaessa neuvoa viranomaiselta hankekohtaisen ”Keskustelu”-ikkunan kautta (huom! käytä toimintonäppäintä ”Kysy viranomaiselta”, näin viranomainen pääsee näkemään luonnostilassa olevan hakemuksesi). Voit kysyä neuvoa viranomaiselta myös puhelimitse tai sähköpostitse.
6. Jätä hakemus
Kun hankkeella on vaadittavat tiedot, jätä hakemus eteenpäin viranomaiselle ”Hakemuksen jättäminen”-välilehdeltä. Mikäli haluat, että kunta kuulee kaikki naapurit, ruksi kyseinen kohta hakemuksen jättämisen yhteydessä ja viranomainen saa tästä tiedon sähköpostiin.
7. Mahdolliset lausuntopyynnöt
Viranomainen voi tarvittaessa pyytää lausuntoja muilta viranomaisilta hankkeeseen liittyen. Näet pyydetyt ja annetut lausunnot “Lausunnot” -välilehdeltä.
9. Päätökset
Näet hankkeesta annetut päätökset ja lupavaatimukset Lupapisteestä. Saat sähköpostiisi ilmoituksen, kun viranomainen on antanut päätöksen. Hankenäkymä muuttuu päätöksen jälkeen tukemaan rakentamisen tai työmaan aikaista asiointia.
10. Päätöksen jälkeen
Rakentamisen aikaista asiointia edistetään palvelussa tallentamalla tarpeellisia tietoja ja dokumentteja hankenäkymään sekä kutsumalla esimerkiksi tarvittavat työnjohtajat hankkeelle. Lupavaatimukset sekä niihin liittyvät tiedot nähdään kootusti ”Rakentaminen”-välilehdeltä. Hanke voidaan kuitata lopulta palvelun kautta päättyneeksi.
Voimassaoleva rakennusjärjestys:
Rakentamista ohjaa 01.01.2025 voimaan tullut rakentamislaki (RakL 751/2023) sekä alueella voimassa olevat kaavat ja rakennusjärjestys. Rakentamislain voimaantulon myötä myös rakennusjärjestys on uusittava. Rakennusjärjestyksen voimaantulossa on kahden vuoden siirtymäaika, eli uuden rakennusjärjestyksen on oltava voimassa viimeistään 01.01.2027. Kauhavan kaupungin rakennusjärjestyksen uudistamistyö on loppusuoralla. Alustavan aikataulun mukaan uusi rakennusjärjestys astuu voimaan alkuvuodesta 2026 ja korvaa 01.10.2020 voimaan tulleen rakennusjärjestyksen. Rakentamislain 751/2023 19 §:n mukaisesti rakennusjärjestyksen hyväksyy kaupunginvaltuusto sen jälkeen, kun se on ollut julkisesti nähtävillä. Uusittu rakennusjärjestys on nähtävillä xx.12.2025 – xx.01.2026.
Rakentamisen ja muiden toimenpiteiden luvanvaraisuus 01.01.2025 alkaen
Uuden rakennuskohteen rakentaminen edellyttää rakentamislupaa, jos kohde on:
1) asuinrakennus tai vapaa-ajan asuinrakennus laajuudesta riippumatta
2) kooltaan vähintään 30 m2 tai 120 m3 oleva rakennus
3) kooltaan vähintään 50 m2 oleva katos
4) yleisörakennelma, jota voi käyttää yhtä aikaa vähintään viisi henkilöä (esim. kioski tai katsomo)
5) vähintään 30 m korkea masto tai piippu
6) vähintään 2 m2 suuruinen valaistu mainoslaite
7) energiakaivo tai asemakaava-alueella tai pohjavesialueella maalämpöpiiri
8) erityistä toimintaa varten rakennettava alue, josta aiheutuu vaikutuksia sitä ympäröivienalueiden käytölle kuten kaatopaikka-alue, aurinkopaneelikenttä, urheilualue, golfkenttä, kiinteistökohtaisen jätevesijärjestelmän rakentaminen tai muuttaminen.
9) rakennus, jolla on vähäistä merkittävämpää vaikutusta kaupunkikuvaan, maisemaan, kulttuuriperintöön tai ympäristönäkökohtiin.
10) rakennus, jonka rakentaminen edellyttää viranomaisvalvontaa olennaisten teknisten vaatimusten toteutumisen varmistamiseksi.
11) rakennus, jonka rakentamista rakennusvalvonnan on tarpeen valvoa yleisen edun kannalta.
Rakentamislupa tarvitaan myös korjaus- ja muutostyöhön,
1) joka on verrattavissa uuden rakennuksen rakentamiseen,
2) rakennuksen laajentamiseen
3) tai sen kerrosalaan laskettavan tilan lisäämiseen.
4) jossa korjaus kohdistuu vähäistä merkittävämmässä määrin toimenpidealueessa todetun terveyshaitan poistamiseen.
5) jossa toimenpidealueen kantava rakenne on vaurioitunut.
6) jossa korjaustoimenpiteet voivat vaarantaa rakennuskohteen terveellisyyden tai turvallisuuden.
7) jolla on merkittävää vaikutusta kaupunkikuvaan, maisemaan tai kulttuuriperintöön.
8) joka kohdistuu rakennuskohteen olennaisiin ominaispiirteisiin.
9) jossa korjataan tai muutetaan kaavan tai lain nojalla suojeltua taikka historiallisesti tai
rakennustaiteellisesti arvokasta rakennusta tavalla, jolla on merkittävää vaikutusta
rakennuksen suojeltavalle tai rakennustaiteelliselle arvolle.
10) jossa rakennuksen vaippaan tai teknisiin järjestelmiin liittyvällä korjaus- tai muutostyöllä voidaan vaikuttaa merkittävästi rakennuksen energiatehokkuuteen taikka energia- ja ympäristövaikutuksiin rakennuksen koko elinkaaren aikana.
11) jossa muutetaan rakennuksen tai sen osan käyttötarkoitusta olennaisesti.
12) jossa vähintään kolmen asunnon rakennukseen vaihdetaan lämmitysjärjestelmäksi maalämpö.
Rakentamishankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava luvanvaraisuudesta vapautettujenkin rakennusten ja rakennelmien osalta siitä, että ne suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti, kuten energiatehokkuus, käyttöturvallisuus, esteettömyys, paloturvallisuus, ympäristönsuojelu- ja jätehuoltomääräykset. Rakentamisluvasta vapautettu rakennus tai rakennelma voi tarvita muita lupia tai suostumuksia esim. vesilain mukaiset luvat, ympäristöluvat, sijoittamisluvat. Määräysten vastaisuuden osalta tulee huomioida poikkeamisluvan tarve.
Kaikki kerrosalaa kerryttävät rakennukset kuluttavat rakennuspaikan rakennusoikeutta. Lisäksi huomioitava, että luvasta vapautettu rakennus saattaa sisältyä kiinteistöverotuksen piiriin.
Kiinteistön omistajan tai haltijan velvollisuuksiin kuuluu ilmoittaa kaikkien rakennusten ja rakennelmien tiedot rakennusvalvontaviranomaiselle, joka tallentaa tiedot valtakunnalliseen rakennetun ympäristön tietojärjestelmään.
Sijoittamislupa
Sijoittamislupa korvaa uudessa rakentamislaissa aikaisemman maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen suunnittelutarveratkaisun. Sijoittamislupa tarvitaan alueilla, joilla ei ole asemakaavaa ja rakentamistiheys alkaa olla merkittävän suuri. Sijoittamisluvan yhteydessä tutkitaan rakennusluvan erityiset edellytykset arvioimalla rakennushankkeen vaikutuksia muuhun ympäristöön ja yhdyskuntarakenteeseen.
Maisematyölupa
Maisemaa muuttavalla maanrakennustyöllä tarkoitetaan kaivamista, louhimista, tasoittamista ja täyttämistä sekä puiden kaatamista (RakL 53 §).
Metsälakia (1093/1996) sovelletaan metsän hoitamiseen ja käyttämiseen metsätalousmaaksi luettavilla alueilla. Metsälain soveltamisalan ulkopuolelle jäävillä asemakaava- ja ranta-asemakaava-aluilla puiden kaatamisen luvanvaraisuutta arvioidaan rakentamislain maisematyöluvan kautta Lupapisteessä. Yleensä silloin on kysymys talonrakentamiseen tarkoitetuista kaava-alueista.
Vaikutukseltaan vähäiset maisemaa muuttavat toimenpiteet eivät 53 §:n 2 momentin mukaan maisematyölupaa edellytä. Puiden kaatamisen osalta vähäisyyden arviointi kuuluu viranomaiselle.
Luonnonsuojelulain (9/2023) perusteella suojeltuja luontotyyppejä ei saa hävittää eikä heikentää. Luontodirektiivin tiukan suojelun piirissä on muun muassa liito-orava, susi ja eräät lepakkolajit, joihin kuuluvien yksilöiden lisääntymis- ja levähdyspaikkoja ei saa hävittää eikä heikentää, mikä voi estää muutamankin puun kaatamisen.
Myös muinaismuistolain (295/1963) mukaisten kiinteiden muinaisjäännösten kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen, poistaminen ja muu siihen kajoaminen on kielletty ilman muinaismuistolain nojalla annettua lupaa. Muinaisjäännöksistä voi tiedustella paitsi museoviranomaiselta myös ELY-keskukselta ja kaavoittajalta, maakuntaliittoa unohtamatta.
Maisematyölupaa ei tarvita, jos toimenpide perustuu liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain mukaiseen hyväksyttyyn tiesuunnitelmaan tai ratalain mukaiseen hyväksyttyyn ratasuunnitelmaan (RakL 53.3 §). Jotta luvanvaraisuudesta vapautuu, tulee toimenpiteen olla selkeästi osoitettu kyseisessä suunnitelmassa.
Maa-aineslain (555/1981) ja maankäyttö- ja rakennuslain yhteensovittaminen on lainsäätäjän toimesta ratkaistu niin, että maisematyölupa ja maa-aineslupa ovat toisensa poissulkevia. Maisematyölupaa koskevia säännöksiä ei sovelleta sellaiseen maa-ainesten ottamiseen, josta säädetään maa-aineslaissa (RakL 53.4 §). Maa-ainesten ottamisesta voi seurata ympäristöluvan tarve.
