Kuukauden yritysesittelyssä Digisihteerit
Digisihteerit on sihteeri- ja assistenttipalveluihin erikoistunut yritys, jonka yrittäjänä toimii Jenni Kähkönen. Yrityksen virallinen nimi on Nordic Digital Creations Oy, mutta kansankielelle brändäys on tehty nimellä Digisihteerit.
- Olen kehitellyt tätä yritysideaa jo monta vuotta.
Perustin toiminimen vuosia aiemmin ja vähän aloittelin toimintaa, mutta aika ei
ollut vielä oikea. Digihomma ei ollut vielä silloin niin vauhdissa kuin se on
nyt korona-ajan jäljiltä. Lisäksi meille tuli perheenlisäystä, niin elämä vei silloin
muihin asioihin. Tällä kertaa perustin osakeyhtiön, koska se mahdollistaa
kasvun paremmin kuin toiminimiyrittäjyys. Kasvu on heti alkuasetelmissa ollut
päämääränä, Jenni kertoo.
Ja kasvuun yritys on lähtenyt suunnitellusti; yritys perustettiin elokuussa 2022, ensimmäinen työntekijä on jo palkattuna ja toisen rekrytointi alkaa pian. Jatkuvaa kehitystyötä tehdään ja tarjontaa laajennetaan.
- Tarjoamme lisäkäsiä, tai käytämme nimitystä digikäsiä, yrityksille kaikkeen toimistotekemiseen. Esimerkiksi asiakaspalvelussa voimme hoitaa infon sähköpostit, teemme laskutusta, taustatyötä ja kaikkea mikä liittyy hallinnolliseen arjen pyörittämiseen. Parhaillaan kehittelemme pk-yrityksille digipakettia, johon sisältyy mm. Google-näkyvyys ja asiakashankinta verkosta. Isommille yrityksille tarjoamme johdon assistenttipalvelua, Jenni luettelee.
Asiakaskenttä sisältää kaiken kokoiset yritykset. Kantavana ideana on se, että yrittäjä voi keskittyä ns. tuottavan työn tekemiseen ja Digisihteerit hoitaa toimistotyöt luotettavasti ja ammattitaidolla. Jenni parantaa omaa osaamistaan parhaillaan opiskelemalla Suomen Yrittäjäopistolla digitaalista myyntiä ja markkinointia.
- Opinnot ovat tässä kohtaan todella hyvä
ratkaisu, voin hyödyntää koko ajan uutta oppia suoraan yritykseeni ja
asiakkaiden käyttöön. Palkitsevinta minusta onkin se, että saamme tuotettua
asiakkaalle konkreettista hyötyä, Jenni toteaa.
Digisihteerien toiminta tapahtuu projektiluonteisesti tai kuukausilaskutuksella. Yrittäjä voi sopia tietyn tuntimäärän, jonka hän kuukaudessa palvelua tarvitsee. Tämä on yrittäjälle selkeää, sillä kulu on ennustettava. Työmäärää voidaan jakaa ja jaksottaa kuukausittain, kolmen kuukauden välein tunteja tasataan. Osa asiakkaista haluaa palkata Digisihteerin tiettyyn projektiin.
- Asiakassuhde alkaa usein siten, että asiakas
tarvitsee apua johonkin projektiin tai tiettyyn aihealueeseen. Sen jälkeen
tilataan lisää johonkin toiseen aihepiiriin tai aloitetaan
kuukausilaskutuksella, Jenni kertoo.
Jennin oma työtausta on myynti- ja markkinointitehtävistä, lisäksi hänellä on monipuolinen kokemus erilaisista toimistotehtävistä. Viimeiset 10 vuotta hän on toiminut vakuutusten ja sijoitusten parissa. Yritystoimintaa Jenni pystyy pyörittämään kotoa käsin Ylihärmästä, jossa hän perheineen asuu. Jennin puoliso toimii maatalousyrittäjänä, joten sitäkin kautta yrittäjyys on tullut tutuksi.
- Yritykset siirtävät entistä enemmän
liiketoimintaansa verkkoon ja koronan myötä on huomattu, että etätyö
luonnistuu. Tämä on meille eduksi, sillä toimimme täysin etänä. Kilpailevaa toimintaa
ei oikeastaan Etelä-Pohjanmaalla ole. Toki on yrittäjiä, jotka tarjoavat
markkinointi- tai somemarkkinointipalveluita, mutta en näe heitä oikeastaan
kilpailijoina vaan potentiaalisina yhteistyökumppaneina, Jenni toteaa.
Vaikka toiminta on verkossa, niin kasvotonta se ei ole. Yritykselle on tärkeää, että asiakkaalle tarjotaan oma vakituinen yhteyshenkilö, jonka kautta asiat hoidetaan.
- Haluamme luoda pitkäaikaista yhteistyötä ja siihen tarvitaan ihmiset ja heidän välinen kommunikaatio. Esimerkiksi nyt työvoimapulan aikana on paljon osa-aikaisia toimistoassistentin paikkoja avoinna, joissa on kova vaihtuvuus. Yrityksiltä menee paljon aikaa henkilön perehdyttämiseen ja kouluttamiseen, joka menee ihan hukkaan, jos työntekijä vaihtuu. Näissä tilanteissa palvelun ulkoistaminen voi olla parempi ratkaisu. Meiltä yritys saa vakituisen yhteyshenkilön, jolla on varahenkilö, Jenni kertoo.
Yrittäjyyden haasteet olivat Jennille tuttuja, mutta vastuu painaa eri tavalla työntekijöiden myötä.
- Eihän yrittäjänä voi heittää hanskoja tiskiin,
kun kello on tapissa, vaan työt hoidetaan sovitusti loppuun. Yrittäjänä minulla
on vastuu koko yrityksen toiminnasta ja työntekijöistä. Koko ajan pitää olla
hereillä myös ympäristön muutoksista, nähdä sen tarjoamat mahdollisuudet ja
uhat, onhan siinä tekemistä, naurahtaa Jenni.
- Mutta plussina on sitten oman ajankäytön
suunnittelu, siinä on kaikki omissa käsissä. Pidän myös siitä, että saan
toteuttaa yrittäjänä omaa näkemystäni, Jenni lisää.
Jennin puheesta kuultaa vahvasti tiimiajattelu; työntekijät eivät ole alaisia vaan tiimin jäseniä.
- Yrityksen tavoitteena on tarjota asiakkaille joustavaa ja ammattimaista assistenttipalvelua. Pyrin siihen, että asiakkaan oman yhteyshenkilön taustalla on tiimissä monen eri osaamisalueen ammattilaisia. Se on asiakkaalle merkittävä etu, Jenni kiteyttää.