Etusivu Palvelut Työ ja elinkeinot Yritystoiminta Kuukauden yritys 2023 yritykset 09/2023 Arjenlomatila

Kuukauden yritysesittelyssä Arjenlomatila

Ammattijärjestäjän nimike on tullut tutuksi lähinnä TV:stä, jossa perataan noin talon kokoisia tavarakasoja. Arkityössä on usein kyseessä paljon tavallisemmat tarinat.

- Yleisimmin järjestellään eteinen tai keittiö. Tai lasten muutettua pois kotoa on ylimääräiseksi jääneeseen huoneeseen alkanut kertymään tavaroita, jotka halutaan selvittää. Usein asiakkaiden tarpeiden taustalla onkin jokin elämänmuutos kuten muutto tai vaikkapa sairastuminen, jonka takia tarvitaan tilaa apuvälineille, ammattijärjestäjä Heidi Finni kertoo.

Heidi Finni sai ajatuksen yrityksen perustamisesta ollessaan itse kaaoksen keskellä.

- Korjasimme omakotitalomme vesivahinkoa, asuimme vuokralla ja vauvakin oli tulossa. Siinä tavaroita edestakaisin kuskatessa ajattelin, että tällaisia tavaraongelmia on varmasti muillakin ja voisin hyvin auttaa. Vanhempainvapaalla kouluttauduin sitten ammattijärjestäjäksi, valmistuin 2015 ja lähdin Suomen Ammattijärjestäjät ry:n hallitukseen mukaan. Yhdistyksen puheenjohtajana olen toiminut vuodesta 2019 lähtien, Heidi kertoo.

Arjenlomatila nimessä on monen haave: saada arki tuntumaan lomalta. Tähän Arjenlomatila tähtää tarjoamalla kotiapu- ja ammattijärjestäjäpalveluita. Lisäksi Arjenlomatila tarjoaa sparrausta niin yksityisille kuin yrityksillekin sekä tekee tilauksesta yrityksille somesisältöjä ja artikkeleita. Heidin tausta on lähihoitajana, jossa hän kyllästyi ainaiseen kiireeseen.

- Halusin antaa enemmän kuin mitä lähihoitajana voi antaa, sillä työssä oli hyvin rajallinen aika per asiakas. Ihmisten syvempi kohtaaminen on tärkeää, Heidi tiivistää.
 
Heidi on omassa kodissaan tehnyt vanhasta navetasta mukavan harrastetilan.
Lähihoitajan taustasta on paljon hyötyä kotiapupalveluissa, joissa pääasiakaskuntaa ovat ikäihmiset. Lisäksi Arjenlomatilan tavallisia asiakkaita ovat lapsiperheet, joissa ammattijärjestäjän taidoilla arki saadaan sujuvammaksi.

- Lapsiperheiden lisäksi teen paljon nepsy- ja mielenterveyshaasteiden parissa kamppaileville toiminnanohjausta. Tukea arkeen ja otetta kiinni elämään, Heidi kertoo.

Kotitalousvähennys pienentää laskua 60 %

Kotitalousvähennyksen ansiosta ammattijärjestäjän käyttäminen on varsin edullista, sillä 60% laskusta käy verovähennyksiin.

- Kotitalousvähennys monilta unohtuu ja siitä pyrin ihmisiä muistuttamaan, että muistakaa hyödyntää. Kotitalousvähennyksen saa myös, kun tilaa palvelun omaiselleen, Heidi muistuttaa.

Heidi on tarjonnut palveluita myös kunnalliselle puolelle, mutta uusi hyvinvointialue ei ole vielä ollut valmis tarttumaan tarjoukseen.

- Kauhavalla sosiaalitoimi ei ole vielä ottanut palveluitamme käyttöön, kuten monissa muissa kaupungeissa, joissa asiakkaalle voidaan antaa maksusitoumus ammattijärjestäjän käyttöön. Arjen hallinnassa kodin järjestäminen on tehokas startti, olen sen monta kertaa todistanut näiden lähes kymmenen vuoden aikana, Heidi toteaa.

Järjestämisen voi aloittaa hylly tai kaappi kerrallaan pikkuhiljaa.

Turha tavara on myös henkinen taakka

Tämän viikon Habitare-messuilla Suomen Ammattijärjestäjät ovat mukana sekä osastolla että puhumassa aiheesta messulavalla. Habitare-osastolle Heidi kollegoineen rakentaa malliksi lapsiperheen olohuoneen, joka on toiselta puolelta  epäjärjestyksessä ja toiselta puolelta samat tavarat järjestettynä. 

- Asiakas pääsee istumaan molempiin huoneisiin ja saa itse aistia eron. Toinen asia, mikä on tärkeä huomioida, on se, että kertynyt tavaramäärä ei ole vain materiaa, se rasittaa ihmisiä myös henkisesti. Sain juuri viestin eräältä tyytyväiseltä asiakkaalta, joka kiitti mökkinsä varaston järjestämisestä. Hän kertoi, miten huojentunut hän on ollut, kun vuosia mielessä ollut projekti on vihdoin saatu tehtyä. Eli näitä asioita me kannamme mukanamme ja ne kuormittavat meitä ihan huomaamatta, Heidi toteaa.

Järjestys lisää kodin viihtyisyyttä.

Mitään tavaraa ei heitetä pois ilman asiakkaan suostumusta, vaan tavarat käydään yhdessä läpi.

- Minä hoidan projektin alusta loppuun asti niin, että asiakkaan ei tarvitse miettiä muuta kuin sen, mistä luovutaan. Vien lopuksi kuorman kierrätyspisteelle, eli kuljetuksiakaan ei tarvitse asiakkaan hoitaa, Heidi päättää.