Etusivu Palvelut Varhaiskasvatus ja esiopetus Ajankohtaista Puuhapaketti 5

Puuhapaketti 5


Hei!

Toukokuu on alkanut ja kevät etenee kohti kesää. Sään lämmetessä on mukava ulkoilla ja tehdä yhdessä erilaisia pihahommia.

Tällä kertaa puuhapaketin sisältö liittyy lapsen hienomotoriikan kehitykseen, kielellisen kehityksen tukemiseen ja värien harjoitteluun. Lisäksi päiväkotien henkilöstö ilahduttaa teitä taas videoilla. Nyt saatte nähdä varjoteatteria, tasapainojumppaa sekä ohjattua piirtämistä.

 

HIENOMOTORIIKKA

Hienomotoriikka tarkoittaa pienten lihasten hallintaa, kuten käden toimintoja ja liikkeiden sujuvuutta. Lapset ovat yksilöllisiä näidenkin taitojen kehittymisen suhteen, ja kiinnostuksen kohteetkin vaihtelevat. Hienomotorisiin harjoituksiin kannattaa kuitenkin kannustaa lasta ja motivaatio saattaa löytyä lapsen omien mielenkiinnonkohteiden kautta ja yhdessä tekemällä.

 

Täältä hieman lisätietoa erityyppisistä hienomotorisista tehtävistä:

https://www.espoo.fi/fi-FI/Sosiaali_ja_terveyspalvelut/Lapsiperheiden_palvelut/Puhe_ja_toimintaterapia_lastenpsykologia/Lasten_toimintaterapia/Ohjeita_ja_harjoituksia/6v_Hienomotoriikka_ja_silmakasiyhteistyo(74031)

 

Saksien käyttö

Saksien käyttö voi olla haastavaa puuhaa osalle lapsista. Harjoittelua helpottaa hyvät sakset, jotka istuvat lapsen käteen hyvin eivätkä ne ole liian jäykät. Alussa tarvitaan aikuisen apua siihen, että käsi on oikein päin eli peukalo ylöspäin. Jos kädet suuntaa on vaikea hahmottaa, voi aikuinen vaikka piirtää peukalon kynteen hymynaaman jolloin lapsi muistaa että kun hymynaama näkyy niin käsi on oikein päin. Jos lapsi osaa jo leikkausliikkeen, voi aikuinen ohjata suuntaa esimerkiksi lapsen ranteesta kiinni pitämällä ja kääntämällä paperia. Mikäli itse leikkausliikkeen tekeminen on haastavaa, on olemassa myös jousisaksia, joiden avulla on helpompi oppia leikkaamaan.

Leikkausharjoituksia on Pinterestissä runsaasti, mutta niitä on helppo piirtää myös itse. Paperille voi tehdä esimerkiksi erilaisia viivoja; suoria, aaltoilevia, siksak-viivaa ja niin edelleen. Yksi tapa harjoitella saksien leikkausliikettä on seuraavanlainen; teippaa pöydän reunaan pitkä paperikaistale, jonka keskelle on ylhäältä alas asti piirretty pitkä, suora viiva. Eli paperi on pöydässä kiinni toisesta lyhyestä sivustaan ja ennen työskentelyn alkua roikkuu näin ollen pöydän reunassa kiinni. Lapsi aloittaa leikkaamisen aivan alhaalta pitäen toisella kädellä paperista kiinni. Paperi pysyy paikallaan teipin avulla ja pitkä, suora viiva helpottaa yhtäjaksoisen leikkaamisen harjoittelua.

 

Silppuriboksi-saksiharjoitus

https://www.terapiapalvelut.fi/2016/03/25/saksien-kayton-harjoittelua-hauskasti-silppuriboksilla/

 

Ohjattu piirtäminen

Ohjatussa piirtämisessä piirtämistä lähestytään vaiheittain, askel askeleelta. Aikuinen voi ohjata piirtämistä kohta kohdalta tai ohjata lasta luomaan piirustuksen kokonaiskuvan pohjalta. Ohjattu piirtäminen luo perustaa piirtämisen taidoille. Lapset oppivat mallista ja oppivat muodostamaan niistä omia näkemyksiä. Piirtämisen ohjaaminen tarjoaa mainion tilaisuuden käyttää erilaisia käsitteitä ja kuvailuja: pyöreä, iso, pienempi, alapuolelle, samanlainen, viisi jne. (Lisää aiheesta Varhaista Aikaa-Varhaiskasvatuksen aikaa-blogista.)

VIDEO

 Metsäkulman Hiirien ja Pupujen yhteistyönä tehty ohjattu piirtäminen

KIELEN KEHITYKSEN TUKEMINEN

Lasten kielenkehitys etenee yksilöllisesti. Kielen kehitykselle tärkeää on vuorovaikutus!

Täältä löydät keinoja tukea pienten lasten kielen kehitystä arjessa:

Ohjeita kielenkehityksen tukemiseen

 

KESKUSTELUNOMAINEN LUKEMINEN

Keskustelunomaisen lukutuokion menetelmät ovat vuorovaikutteisia tapoja tukea lapsen kielenkehitystä lukutuokion aikana. Tällä tavalla on mahdollista muun muassa tukea kysymysten ymmärtämistä, oppia uusia käsitteitä, muistella kirjan tapahtumia ja verrata lapsen omia kokemuksia kirjan tapahtumiin.


Keskustelunomaisen lukutuokion menetelmät

 

KIELINUPPU

Ihania kielenkehitystä tukevia lauluja videoineen!

https://www.youtube.com/channel/UCioNvXnSYCVr8IHrIRdSMcw

 

ÄÄNNEVIRHEET

Pienillä lapsilla yksittäiset äännevirheet ovat hyvin yleisiä! Kotona on mahdollista tukea äänteiden löytymistä mukavilla tavoilla.

Äänneharjoitteluun on mahdollista saada materiaalia kiertävältä erityislastentarhanopettajalta tai kuntayhtymän puheterapeutilta sitten kun lapsi on puheterapiajonossa. Internetistä löytyy myös runsaasti hyvää materiaalia äänteiden harjoitteluun, alla yksi linkki:

https://www.espoo.fi/fi-FI/Sosiaali_ja_terveyspalvelut/Lapsiperheiden_palvelut/Puhe_ja_toimintaterapia_lastenpsykologia/Lasten_puheterapia/Ohjeita_ja_harjoituksia/Aanneharjoitteluohjeet_ja_materiaalit

Myös suujumppa vahvistaa suun motoriikkaa ja auttaa lasta tiedostamaan kielen, leuan ja huulien eriytyneet tavat liikkua. Tämä voi myös edesauttaa vielä hukassa olevien äänteiden oppimista.

Nalle-suujumppa

https://d3504dfnl9awah.cloudfront.net/media/2015/05/mumo-karten-baeren-460x651.jpg

Virtahevon kielijumppa

https://lastenkeskus.fi/wp-content/uploads/2019/03/Puhekuplia_tehtävät.pdf

Suujumppa

https://www.raasepori.fi/wp-content/uploads/2019/03/Suujumppa.pdf

Kielijumppa muron avulla

https://vimeo.com/202713215/d401bd5d68 

 

VINKKEJÄ VÄRIEN HARJOITTELUUN

Värisanojen oppimista voi edistää esim.

  • käyttämällä värien nimiä arjen toiminnoissa ja leikeissä, esim. “Hae laatikosta vihreät sukat”, “Onpa kauniin punaisia tomaatteja”, “Nyt syödään appelsiinia, se on oranssi”, “Onko tämä kuppi keltainen?”jne.
  • yhdistämällä tai lajittelemalla esineitä värin mukaan -> “Laita tänne kulhoon keltaiset helmet, tänne siniset” jne.
  • duploilla tai legoilla rakennellessa nimeämällä palikoiden värejä
  • väritellessä tai maalatessa nimeämällä värejä sekä “Millä värillä värittäisin omenan?” jne.
  • erilaisten pelien (lautapelit, muistipelit) avulla

 

Lisää tietoa aiheesta: http://puhettaterapeutista.fi/tag/varit/

 

Värisuunnistus kotona:

https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2020/03/varisuunnistus_kotona.pdf

 

Lapsi etsii parit omille sukilleen.
Tutkikaa ja nimetkää ääneen sukkien värejä ja kuvioita sukkaparien etsimisen lomassa:

https://www.konkreettistavarhaiskasvatusta.com/blog/sukkaleikki

 

 Tutustu väreihin tukiviittomien avulla:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/01/26/susannan-varirunot

https://www.youtube.com/watch?v=R5gyrqc_-fk&list=PLrdViu6e659jF_3dXOwLzwFRzkdhjUrvr&index=7

 

Värilaululinkkejä:

Laulu 1

https://www.youtube.com/watch?v=e4JUlcFMsuM

 Kuvatuki lauluun:

https://static1.squarespace.com/static/5ca7bb56ab1a626ad51a44ba/t/5cb45aa87817f7173ae21c63/1555323562547/v%C3%A4rilaulu.pdf 

Laulu 2

https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=rtsugzc8u3E&feature=emb_title

 Kuvatuki lauluun:

https://static1.squarespace.com/static/5ca7bb56ab1a626ad51a44ba/t/5cb45a16ec212dcb3f47522b/1555323424408/V%C3%A4riarvoituksia.pdf


MUUTA MUKAVAA:

 

Kirkkorannan päiväkodin videot:

Tasapainojumppa

Varjoteatteri

 

Katti Matikaisen seikkailuissa tutustutaan monenlaisiin suomalaisiin ilmiöihin

https://areena.yle.fi/1-50165226 Katti Matikainen ja suomalaisuus

Luovaa syötävää

Sopivalla hetkellä voi antaa luovuudella tilaa ruokataiteen merkeissä. Esimerkiksi aamu- tai välipalalla voi tehdä syötäviä taideteoksia vaikkapa voileivästä ja hedelmien paloista. Kuvissa näet Metsäkulman Pupujen ruokataidetta.


Myös netistä voi hakea inspiraatiota esim. Hakusanoilla “creative food”.