Etusivu Palvelut Varhaiskasvatus ja esiopetus Ajankohtaista Puuhapaketti 4

Puuhapaketti 4


Hei kaikki perheet!

Pääsiäisen aika on ohi ja kalenterin päivät etenevät pikkuhiljaa kohti keväisempiä aikoja. Poikkeustilanne jatkuu, ja haastaa monia perheitä venymään arjessa ihan uudella lailla. Kuormitusta saattaa tulla monella osa-alueella ja tämä voi näkyä myös tunneilmapiirissä. Toivomme kaikille paljon voimia!

Keväisemmät ilmat ja pitenevät illat mahdollistavat onneksi enenevässä määrin pitkät ulkoilut ja lisääntyvä valo tekee hyvää!

Tällä kertaa puuhapaketin olennaisimpina sisältöinä ovat tunnetaitoihin ja itsesäätelyyn liittyvät sisällöt sekä keväisessä luonnossa liikkuminen ja keväthavaintojen tekeminen.

Jos teillä on toiveita tulevien puuhapakettien sisällöistä, voitte laittaa sähköpostia osoitteeseen heidi.alahuhta(at)edukauhava.fi tai paivi.ristaniemi(at)edukauhava.fi.

 

MITEN VOIT TUKEA LAPSEN TOIVOTTUA KÄYTÖSTÄ JA AUTTAA ITSESÄÄTELYTAITOJEN KEHITTYMISESSÄ?

 

Itsesäätelytaidoilla tarkoitetaan muun muassa sitä, miten lapsi pystyy suhteuttamaan omia tunteitaan, käyttäytymistään ja ajatteluaan ympäristön vaatimuksiin. Tähän liittyvät kiinteästi muun muassa tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen, ja sitä kautta omien tunneimpulssien säätelyn oppiminen. Pienillä lapsilla itsesäätelytaidot ovat vielä kehittyvässä vaiheessa ja on hyvin yksilöllistä, miten hyvin eri lapset pystyvät säädellä omaa toimintaansa silloin, kun niihin liittyy erilaisia tunnereaktioita. Tähän vaikuttavat muun muassa lapsen temperamentti ja aivojen kypsymisprosessi. Itsesäätelytaidot kehittyvät kuitenkin vuorovaikutuksessa toisten kanssa, ja siksi me aikuiset pystymme osaltamme tukemaan lasten itsesäätelytaitojen kehittymistä ja samalla sitä kautta vahvistamaan lapsen toivottua käytöstä eri tilanteissa. Alla lyhyesti muutamia esimerkkejä aikuisen toiminnasta:

 

  • Itsesäätelyn kehitystä edesauttaa kasvattajien asettamat yhteiset rajat, säännöt ja velvollisuudet. Kaikki lapsen toiminta ei voi – eikä tule – olla kivaa. Tietyt asiat vaativat välillä ponnistelua ja oman mukavuusalueen ulkopuolelle menemistä. Itsesäätelyä varten lasten pitää myös tietää, mikä on heiltä odotettua käytöstä ja mikä on ei-sallittua käytöstä. Lasten kanssa pitää käydä läpi, mitkä ovat säännöt, mitä heiltä odotetaan, mikä on ja mikä ei ole tarkoituksenmukaista toimintaa.

 

  • Kerro ja sanoita. Lapsen tunteiden havainnoiminen, nimeäminen ja tulkitseminen auttaa myös lasta itseään oppimaan niiden tulkitsemista: ”Tiedän, että sua harmittaa kun et nyt voi käyttää ruutuaikaa. Ymmärrän, että sua harmittaa ja kiukuttaa, koska haluaisit sitä kovasti. Nyt se ei kuitenkaan käy.”

 

  • Anna aikaa. Lapsille pitää antaa aikaa uuden toimintatavan haltuun ottamiseen ja säännöllisesti muistuttaa mitkä ovat toiminnan rajat. Mitä helpommat säännöt ovat ja mitä johdonmukaisemmin niitä vahvistetaan, sitä helpompaa on lasten tehdä sitä mitä heiltä odotetaan.Selkeät rutiinit ja ennakoitavuus tukevat lasten itsesäätelyä arjen toiminnoissa. Harjoitelkaa itsesäätely- ja tunnetaitoja silloin, kun tilanne ei ole päällä. Aidossa tunteen palossa on vaikea ottaa ohjeita vastaan, mutta silloin kun toimintamalleja on jo harjoiteltu, on niihin helpompi palata myös oikeassa tilanteessa.

 

  • ”Se mihin kiinnitetään huomiota vahvistuu.” Hyvän käytöksen vahvistaminen tukee toiminnan vakiintumista osaksi lasten arkea. Kehu paljon ja täsmällisesti! Kerro siis mistä lapsen toiminnassa pidät ja mikä sinua ilahduttaa; samalla sanoitat lapselle toivottua käytöstä ja vahvistat sitä. Usein lämmin, aito kehu ja kiitos kantaa pitkälle. Kehumiseen voi käyttää myös sanattomia keinoja; ylävitonen, peukun näyttäminen, lämmin hymy jne. Halutessanne voitte haastavamman aiheen edessä kehittää myös palkkiojärjestelmän (esim. tarrojen kerääminen ja 5-10 tarran jälkeen sovittu palkkio). Muistakaa kuitenkin tehdä palkkiojärjestelmistä hyvin selkeitä, jotta niistä ei tule vallan ja neuvottelun välineitä.

 

 

  • Rauhoittumisen opettelu. Lapsen tunteet ovat usein hyvin kehollisia, ja myös tätä on hyvä opetella tunnistamaan: ”Kun olet hermostunut, niin jaloissa tuntuu levottomalta ja sydän hakkaa. Kun saadaan sun vartalo rauhoittumaan niin sinäkin rauhoitut. Auttaako, jos hengität rauhallisesti kolme kertaa? Haluatko tulla syliin?” Eri lapsia auttavat erilaiset keinot. On tärkeää ottaa lapsi itse mukaan tunnistamaan niitä rauhoittumisen tapoja, jotka sopivat hänelle. (https://viitotturakkaus.fi/tuote/olen-vihainen-miten-voin-rauhoittua/)

 

  • Toimi itse mallina. Miten itse reagoit, kun esim. kohtaat vastoinkäymisiä? Kerro omista tuntemuksistasi lapselle. Kerro myös, että kaikki tunteet ovat sallittuja. Aikuisella on kuitenkin velvollisuus osoittaa ja opettaa lapselle, että edes vihaisena ei ole oikein purkaa tunteitaan aggressiivisesti. Kaikissa perheissä tulee tunteenpurkauksia ja lasten kasvattaminen on haastavaa ja välillä voimia vievää. Tämä on selvää, eikä omistakaan tunteistaan tarvitse potea huonoa omaatuntoa. Mutta myös riitojen jälkeen on hyvä kertoa lapselle miksi hermostuit, miltä se tuntui ja että nyt olet rauhoittunut ja kaikki on ok. On myös sallittua sanoa, että nyt juuri en pysty jutella ja tarvitsen pienen hetken rauhoittuakseni.

 

 

LÄHTEET:

https://erityisvoimia.fi/kuormituksen-vahentamisen-keinot/nain-autat-lasta-itsesaatelyyn/

http://varhaista-aikaa.blogspot.com/2020/03/itsesaatelyn-vyohykkeet.html

https://dagis.fi/2020/02/12/mita-on-lapsen-itsesaately-ja-mita-sen-kehittyminen-edellyttaa/

Ihmeelliset vuodet-materiaali

 

LINKKEJÄ AIHEESEEN LIITTYEN

 

VIDEO

”Hyvän olon vahvuushieronta”

 

Tietoa eri ikäkausiin kuuluvista kehitysvaiheista:

https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/


Valmista materiaalia esimerkiksi tunteisiin ja rauhoittumiseen liittyen:

http://hyvinvoivaperhe.fi/

 

Itsesäätelyn menetelmiä lapsille:

https://erityisvoimia.fi/kuormituksen-vahentamisen-keinot/itsesaatelymenetelmia-lapsille/

 

Tukiliiton tulostettavat Mahti-tunnekortit:

https://www.tukiliitto.fi/uploads/2018/08/mahti_tunnekortit.pdf

 

Koira-tunnekortit (tulostettavat)

Kortit on suunnitellut ja tehnyt Merja Kaukola (graafinen suunnittelija, lastenohjaajaopiskelija, Peräseinäjoki)

 

Viitotturakkaus-sivuston valmista tunnemateriaalia liittyen muun muassa tunteiden tunnistamiseen ja rauhoittumiseen:

https://viitotturakkaus.fi/tuote-osasto/tunteiden-tunnistaminen-lapset/tunnetaidot/

 

ULKOILU JA KEVÄÄN MERKKIEN ETSIMINEN:


Lähde liikkeelle luontoon nauttimaan luonnon virkistävästä ja elvyttävästä vaikutuksesta! Luonto vaikuttaa myönteisesti terveyteen ja hyvinvointiin; fyysinen aktiivisuus lisääntyy ulkoillessa ja luonto elvyttää ja auttaa palautumaan stressistä.

( https://www.luontoon.fi/hyvinvointialuonnosta )

 

Luontoliitto:

http://kevatseuranta.fi/wp-content/uploads/2020/02/kevattuuli2020_lowres_netti.pdf


MUUTA PUUHAA:

Kärpäslätkäleikki sisällä tai ulkona:

Tarvikkeet: kuvakortteja 5-10 kpl ja (puhtaita) kärpäslätkiä tai sanomalehtirullia pelaajien määrän mukaan.  Anna jokaiselle pelaajalle kärpäslätkä tai rullattu sanomalehti. Käykää läpi kuvakortit.

Ohjaaja nimeää ensimmäisen kuvan ja pelaajat yrittävät lätkäistä sen kuvaa ensimmäisenä. Ensin ehtinyt saa nimetä seuraavan kuvan. Pisteitä voi laskea, jos pelaajat niin haluavat. Ulkona kuvat voi korvata yksittäisillä tavaroilla tai paikoilla, jolloin liikkumista tulee enemmän.