Etusivu Palvelut Opetus ja koulutus Koulujen kotisivut Alahärmän yläkoulu Hyvä tietää Erityisopetus

Tukimuodot yläkoulussa

Oppilasta autetaan opiskeluun liittyvissä pulmissa eri tukimuodoin, jotka määräytyvät vaikeuksien laadun mukaan. Keskeistä on opiskelun esteiden varhainen tunnistaminen ja tukitoimien aloittaminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Opiskelun tuen eri tasoiksi on määritelty yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tuen kolmiportaisuudella pyritään tukemaan perusopetuksen yhtenäisyyttä luomalla yksilöllisen tuen järjestämiselle joustava oppimisen tukemisen polku, jossa tuen tarjoamisessa edetään johdonmukaisesti oppilaan tarpeiden mukaisesti kevyemmästä tuesta intensiivisempään.

Yleinen tuki on osa kaikkea kasvatusta ja opetusta. Yleistä tukea annetaan jokaiselle oppilaalle. Tehostettu tuki on oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin jatkuvampaa, voimakkaampaa ja yksilöllisempää tukemista. Oppilas voi tällöin tarvita useampaa tuen muotoa.

Tehostettu tuki perustuu opettajien, oppilaan huoltajan ja oppilashuollon henkilöstön yhteiseen tilannearvioon ja suunnitteluun. Tehostetun tuen aloittamisen pohjalle laaditaan pedagoginen arvio ja oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma.

Erityinen tuki astuu kuvaan silloin, jos oppilaalle annettu tehostettu tuki ei riitä auttamaan oppilasta selviytymään koulutyöstä. Erityisen tuen aloittamisen pohjalle laaditaan pedagoginen selvitys. Erityiseen tukeen siirtymisestä tehdään hallintopäätös (sivistysjohtaja). Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS).

Alahärmän yläkoulussa oppilaat, joilla on erityisen tuen päätös jossain oppiaineessa opiskelevat oppiainetta erityisopettajan tunneilla tai integroidusti (tai osin integroidusti) yleisopetuksen ryhmissä. Erityisopettaja tekee yhteistyötä aineenopettajien kanssa. Oppilaat, joille on aloitettu tehostettu tuki jossain oppiaineessa, ovat erityisopettajan tunneilla osan oppiaineen tunneista. Erityisopettaja ja aineopettaja suunnittelevat yhdessä oppilaan oppimissuunnitelman.

Osa-aikaisessa erityisopetuksessa pyritään löytämään yksilöllisiä tapoja oppimisen onnistumiseksi. Osa-aikainen erityisopetus on yksilö- tai pienryhmäopetusta. Oppilaat opiskelevat pääsääntöisesti omassa perusopetusryhmässään ja erityisopettajan kanssa tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan.

Erityisopetukseen liittyvissä sekä mieltä askarruttavissa asioissa vahemmat voivat ottaa yhteyttä suoraan erityisopettajaan.