Kuukauden yritys Auto-Heikkilä Oy
Alahärmästä ponnistava autokauppias keksi kuvata myytävät autot videoiksi, mutta tuskin hän arvasi, että tästä oivalluksesta syntyisi ilmiö, joka tekisi hänestä koko kansan tunteman somekasvon. Yrittäjä Ville-Pentti Heikkilä, miten ihmeessä näin pääsi käymään?- Aika oli oikea. Olin parikymppinen, nettihommat lähtivät etenemään ja minulla oli tekniikka hallussa. Tai no hallussa ja hallussa, mutta into oli kova ja kaikki vain opeteltiin. Ensimmäisen videon kuvasin videokameralla, joka oli teipattu ränkkyyn (tuoliin) ja hilasin sitä ränkkyä narun päässä ympäri autoa. Siitä tuli tasaista hienoa kuvaa. Sitten keksin hankkia mikrofonin, johon aloin puhumaan samalla ja siitä se sitten lähti, muistelee Ville-Pentti.
Auto-Heikkilän TikTok videot saavat vuodessa noin 20 miljoonaa katselukertaa. Tämä näkyy myös liikevaihdossa, jossa tehtiin viime vuonna miljoonan euron harppaus ylöspäin. Tällä hetkellä yritys työllistää yrittäjän lisäksi kaksi henkilöä.
Mistä kaikki alkoi?
Ville-Pentin isä Paavo Heikkilä perusti Auto-Heikkilän vuonna 1975. Ville-Pentti kouluttautui ja työllistyikin heti valmistumisensa jälkeen rakennusalalle, mutta tykkäsi harrastella autoja ja myi niitä isänsä liikkeestä, saman katon alta omalla toiminimellä. Vuonna 2013 rakennushommat jäivät ja autokaupoista tuli ammatti, sukupolvenvaihdos Auto-Heikkilä Oy:ssä toteutettiin vuonna 2020.
Omilla kasvoilla rohkeasti markkinointiin
Videot Ville-Pentti tekee edelleen itse ja kuvaa ne ”lähes aina kerralla purkkiin”. Tyypillistä esitystavalle on humoristinen tyyli ja eteläpohjalainen rossaus.
- On se omanlaista stand-uppia. Kyllä tietysti mietityttää välillä, että suuttuukohan tästä joku, kun sanoin näin tai noin. Niin kuin tämä ”tytöttelykohu”, kun kutsuin omaa vaimoani vitsillä messutytöksi, niin siitähän tuli kitkerää palautetta, jota lähdin höystämään huumorilla vielä lisää. Nyt mietin, että olisiko kannattanut jättää höystämättä, sillä siitä tuli aikamoisia lieveilmiöitä, mm. Googlen yritysarviointeihin joku innokas alkoi tehtailemaan yhden tähden arvioita. Nämä onneksi Google nappasi sieltä kiinni aika nopeasti, Ville-Pentti kertoo.
Somen algoritmejä ajatellen huonoa julkisuutta ei ole olemassakaan, sillä mitä enemmän reaktioita ja kommentointia saa aikaiseksi, sitä paremmin videot saavat nostetta näkyvyyteen.
Auto-Heikkilän markkinointi ei ole ainoa yrityksen muista toimijoista erottava tekijä, kehitystyötä on tehty alusta asti määrätietoisesti ja kokeiltu rohkeasti uusia tapoja toimia.
Tekniikasta haetaan aktiivisesti apuja työhön, viimeisimpänä Auto-Heikkilä on kehittänyt vaihtoautorobotin, joka antaa asiakkaalle minuuteissa arvion vaihtoauton arvosta. Tämä säästää paljon aikaa myyntityössä.
- Vaihtoautorobotti on meille todella tärkeä, sehän skannaa minuuteissa autotarjonnan ja antaa asiakkaalle nopeasti tarjouksen vaihtoautosta. Sen avulla päästään sujuvasti asiaan, asiakas joko luopuu vaihtoaikeistaan tai lähtee aktiivisemmin tekemään kauppaa. Se tietysti tarkoittaa myös sitä, että meidän tulee aika nopeasti kontaktoida asiakkaat, jotta potentiaaliset kaupat eivät mene toisaalle.
- Olen yrittänyt opetella lomailua, mutta kyllä tämä työ tahtoo kulkea mukana, minne tahansa menenkin, yrittäjä tuumaa kännykkäänsä viitaten.