Etusivu Palvelut Työ ja elinkeinot Yritystoiminta Kuukauden yritys 2024 yritykset 08/2024 Auto-Heikkilä Oy

Kuukauden yritys Auto-Heikkilä Oy

Alahärmästä ponnistava autokauppias keksi kuvata myytävät autot videoiksi, mutta tuskin hän arvasi, että tästä oivalluksesta syntyisi ilmiö, joka tekisi hänestä koko kansan tunteman somekasvon. Yrittäjä Ville-Pentti Heikkilä, miten ihmeessä näin pääsi käymään?

- Aika oli oikea. Olin parikymppinen, nettihommat lähtivät etenemään ja minulla oli tekniikka hallussa. Tai no hallussa ja hallussa, mutta into oli kova ja kaikki vain opeteltiin. Ensimmäisen videon kuvasin videokameralla, joka oli teipattu ränkkyyn (tuoliin) ja hilasin sitä ränkkyä narun päässä ympäri autoa. Siitä tuli tasaista hienoa kuvaa. Sitten keksin hankkia mikrofonin, johon aloin puhumaan samalla ja siitä se sitten lähti, muistelee Ville-Pentti.

Auto-Heikkilän TikTok videot saavat vuodessa noin 20 miljoonaa katselukertaa. Tämä näkyy myös liikevaihdossa, jossa tehtiin viime vuonna miljoonan euron harppaus ylöspäin. Tällä hetkellä yritys työllistää yrittäjän lisäksi kaksi henkilöä.

Yrittäjä Ville-Pentti Heikkilä on koko kansan tuntema alahärmäläinen autokauppias.

Mistä kaikki alkoi?

Ville-Pentin isä Paavo Heikkilä perusti Auto-Heikkilän vuonna 1975. Ville-Pentti kouluttautui ja työllistyikin heti valmistumisensa jälkeen rakennusalalle, mutta tykkäsi harrastella autoja ja myi niitä isänsä liikkeestä, saman katon alta omalla toiminimellä. Vuonna 2013 rakennushommat jäivät ja autokaupoista tuli ammatti, sukupolvenvaihdos Auto-Heikkilä Oy:ssä toteutettiin vuonna 2020.

Myytävien tuotteiden pääpaino on henkilöautoissa, mutta myynnissä on paljon muutakin kuten moottoripyöriä, vesijettejä, moottorikelkkoja, sähköpyöriä, matkailuvaunuja- ja -autoja. Viimeisimpänä valikoimiin otettiin Aodes-mönkijät, joissa Auto-Heikkilällä on maahantuonnin jälleenmyynti ja huolto. 
 
Auto-Heikkilän kivijalkaliike sijaitsee Alahärmän keskustassa.

Omilla kasvoilla rohkeasti markkinointiin

Videot Ville-Pentti tekee edelleen itse ja kuvaa ne ”lähes aina kerralla purkkiin”. Tyypillistä esitystavalle on humoristinen tyyli ja eteläpohjalainen rossaus.

- On se omanlaista stand-uppia. Kyllä tietysti mietityttää välillä, että suuttuukohan tästä joku, kun sanoin näin tai noin. Niin kuin tämä ”tytöttelykohu”, kun kutsuin omaa vaimoani vitsillä messutytöksi, niin siitähän tuli kitkerää palautetta, jota lähdin höystämään huumorilla vielä lisää. Nyt mietin, että olisiko kannattanut jättää höystämättä, sillä siitä tuli aikamoisia lieveilmiöitä, mm. Googlen yritysarviointeihin joku innokas alkoi tehtailemaan yhden tähden arvioita. Nämä onneksi Google nappasi sieltä kiinni aika nopeasti, Ville-Pentti kertoo.

Somen algoritmejä ajatellen huonoa julkisuutta ei ole olemassakaan, sillä mitä enemmän reaktioita ja kommentointia saa aikaiseksi, sitä paremmin videot saavat nostetta näkyvyyteen.

- Kasvot ovat tulleet monelle tutuiksi ja kyllä sen väistämättä huomaa. Varsinkin joku tällainen Power Truck Show tyyppinen tapahtuma, niin niissä tulee paljon porukkaa juttelemaan ja pyytämään kuviin.   

 
Valikoimasta löytyy menopelejä joka lähtöön.

Auto-Heikkilän markkinointi ei ole ainoa yrityksen muista toimijoista erottava tekijä, kehitystyötä on tehty alusta asti määrätietoisesti ja kokeiltu rohkeasti uusia tapoja toimia.

- Aloittaessani autokaupassa mainonta oli lähinnä lehdissä. Sitten alkoi olla siirtymää pikkuhiljaa nettiin, mutta eihän läheskään joka taloudessa ollut nettiyhteyksiä. Me kehitimme Suomen ensimmäisen autoverkkokaupan, jossa oli kotiin toimitus. Sillä saimme paljon huomiota ainakin, vaikka se ei varsinaisesti lähtenytkään ihan hirmuiseen lentoon. Ihmiset eivät uskaltaneet tilata autoja suoraan kotiin. Silloin ymmärsin, että luottamus on ratkaiseva tekijä ja mietin, miten sitä voisi rakentaa. Aloin tehdä videoita ja latasin niitä YouTubeen. Facebookin tultua otimme sen heti käyttöön ja viimeisimpänä TikTokin, Ville-Pentti kertoo.
 
Monipuolinen vaihtoautovalikoima sisältää myös ”retrompaa” mallistoa.

Tekniikasta haetaan aktiivisesti apuja työhön, viimeisimpänä Auto-Heikkilä on kehittänyt vaihtoautorobotin, joka antaa asiakkaalle minuuteissa arvion vaihtoauton arvosta. Tämä säästää paljon aikaa myyntityössä.

- Vaihtoautorobotti on meille todella tärkeä, sehän skannaa minuuteissa autotarjonnan ja antaa asiakkaalle nopeasti tarjouksen vaihtoautosta. Sen avulla päästään sujuvasti asiaan, asiakas joko luopuu vaihtoaikeistaan tai lähtee aktiivisemmin tekemään kauppaa. Se tietysti tarkoittaa myös sitä, että meidän tulee aika nopeasti kontaktoida asiakkaat, jotta potentiaaliset kaupat eivät mene toisaalle.

Yrittäjyydessä Ville-Pentti arvostaa sitä, että saa tehdä itselleen mielekästä työtä. Haasteena puolestaan on työstä irrottauminen.

- Olen yrittänyt opetella lomailua, mutta kyllä tämä työ tahtoo kulkea mukana, minne tahansa menenkin, yrittäjä tuumaa kännykkäänsä viitaten.

Haastattelun päätteeksi yrittäjän matka jatkui kohti Kuopiota autoa hakemaan. Kuinka Kuopion autonhakureissu meni, se selvinnee Auto-Heikkilän somekanavista.