Etusivu Uutishuone Uutiset Uutisarkisto

Uutisarkisto

8.2.2022 13.12

Ylihärmän kouluverkkoratkaisua koskeva kuntalaiskuuleminen

Ylihärmän kouluverkkoratkaisua koskeva kuntalaiskuuleminen järjestetään 16.2.2022 klo 19.00 Härmän kuntokeskuksen Lakeus-salissa.

Asian tausta

Ylihärmän koulukeskuksen uudisrakennus on valmistunut joulukuussa 2021. Tämän jatkoksi alkoivat kunnostustoimenpiteet Ylihärmän yläkoulun tiloissa. Yläkoulu muutti kevätlukukaudella väistöön uudisrakennuksen tiloihin kevätlukukaudeksi 2022.

Hanke jatkuu siten, että Ylihärmän koulukeskuksen uudisrakennuksessa aloittaa uusi koulu 1.8.2022 alkaen. Tämä edellyttää muutoksia Ylihärmän alueen kouluverkossa, mikä on todettu jo asiaa koskevassa hankesuunnitelmassa vuodelta 2019.

Kaupunginhallitus päätti 28.10.2019 (§ 202), että Ylihärmän uusi koulurakennus toteutetaan Ylihärmän yläkoulun yhteyteen. Rakennettava koulu mitoitettiin 300 oppilaalle ja sinne on määrä sijoittaa Ylihärmän Kirkonkylän ja Kankaan koulun oppilaat sekä Hakolan oppilaita.

Kaupunginvaltuusto (11.2.2019, § 29) lakkautti Kankaan koulun 1.8.2019 alkaen ja oppilaat siirrettiin Ylihärmän kirkonkylän kouluun. Kaupunginvaltuusto päätti 11.5.2020 (§ 19) muuttaa hankkeen rahoitusmallia siten, että Ylihärmän koulukeskus toteutetaan omaan taseeseen ja rahoitetaan taselainalla aikaisemmin päätetyn Sale and lease back -kiinteistöleasingrahoituksen sijasta.

Asian jatkokäsittely

Tarkoitus on tuoda kaupunginvaltuuston päätettäväksi 21.3.2022 seuraavat asiat: Hakolan koulun lakkauttaminen, Ylihärmän kirkonkylän koulun lakkauttaminen, Ylihärmän yläkoulun lakkauttaminen ja Ylihärmän yhtenäiskoulun perustaminen, kukin 1.8.2022 alkaen. Näiden asioiden käsittely aloitetaan kasvatus- ja opetuslautakunnassa ti 22.2.2022.

Ennakkokysymykset tilaisuuteen

Kuulemistilaisuuteen voi lähettää ennakkoon kysymyksiä 16.2.2022 klo 10 saakka kaupungin kotisivuilla www.kauhava.fi/kuulemistilaisuus olevalla lomakkeella. Ennakkokysymyksiä voi myös tuoda kirjallisena Ylihärmän palvelutoimistoon.


Palaa otsikoihin