Etusivu Uutishuone Uutiset Uutisarkisto

Uutisarkisto

2.2.2022 13.50

Rauhallisuus, turvallisuus ja yrittäjyys edelleen voimakkaasti Kauhavan imagossa

Kaupunki toteutti joulukuussa 2021 imagotutkimuksen, jossa kuntalaisia pyydettiin arvioimaan tyytyväisyyttään Kauhavaan asuinympäristönä 12 eri tekijän näkökulmasta, näitä olivat mm. työmahdollisuudet, asunto- ja tonttitarjonta, koulut jne. Vastauksia kertyi kaikkiaan 814 kappaletta, mikä oli huomattava parannus edelliseen, vuoden 2019 kyselyyn, johon tuli vain 229 vastausta.

Vastauskeskiarvot liikkuivat 5,1 ja 6,9 välillä (asteikko 1-10). Tyytyväisimpiä oltiin  tonttitarjontaan (ka 6,9) ja lähialueiden työmahdollisuuksiin (6,8). Vähiten tyytyväisiä oltiin ilmapiiriin (ka 5,1) ja liikenneyhteyksiin (5,3). Kaikkien vastausten keskiarvo oli tyytyväisyyden osalta 6,3.

Mielikuvaosion vastausten perusteella Kauhava koetaan turvalliseksi ja rauhalliseksi pikkukaupungiksi, jossa on paljon yrittäjyyttä. Myös maaseutu ja luonto yhdistyivät vastaajien mielikuvissa Kauhavaan. Vuoden 2019 tutkimuksessa positiiviset ominaisuudet olivat pääosin samat, negatiivisena ominaisuutena mainittiin tuolloin kaupungin pirstaleisuus ja eriarvoisuuden kokeminen. Tämän tutkimuksen tuloksissa nousi esiin näiden lisäksi riitaisuus negatiivisena ominaisuutena.

Tutkimuksessa oli kaksi avointa kohtaa, joihin vastaajat saivat perustella tyytyväisyyttään tai tyytymättömyyttään sekä suositteluhalukkuutta. Näihin kertyi myös satoja vastauksia, joissa yleisimmät teemat olivat koulut, päivähoito sekä eriarvoisuus kaupungin osien välillä ja tämän kitkan muodostama ikävä ilmapiiri.

Viestinnän osalta voidaan todeta, että suosituimmat kanavat kaupungin asioiden seuraamiseen olivat paikallislehdet, kaupungin kotisivut ja Facebook.

Mm. koulu- ja päivähoitoasiat saivat runsaasti palautetta asukaskyselyssä.

Tutkimuksen tulokset on julkaistu valtuutetuille kaupungin intraan. Valtuutetut saavat myös luettavakseen kaikki kuntalaisten antamat avoimet vastaukset, joita ei muissa medioissa julkaista. Tutkimustuloksia hyödynnetään lisäksi kaupungin markkinoinnissa ja strategiatyössä.

Imagotutkimuksen yhteenvedon voit lukea tästä linkistä.

Palaa otsikoihin