Etusivu Uutishuone Tiedotteet

4.1.2023 9.38

Sähkökatkoihin varautuminen

Tälle sivulle on koottu kuntalaisille tietoa eri tahoilta, miten mahdollisiin sähkökatkoihin kannattaa varautua ja miten toimitaan niiden aikana.

Varautuminen on tärkeä kansalaistaito, joka auttaa myös pysymään rauhallisena mahdollisessa häiriötilanteessa.

Yleiset ohjeet

Sähkökatkon aikana asukkaiden tulee sammuttaa mahdollisesti päällä olleet sähkölaitteet, liedet, uunit ja esimerkiksi sauna, jotta niistä ei sähköjen palauduttua aiheudu palovaaraa.

Lämmitys- ja ilmastointilaitteet hiljenevät, mutta parissa tunnissa asunto ei ehdi jäähtyä merkittävästi. Jääkaappi ja pakastin sammuvat ja niiden avaamista kannattaa välttää, jotta elintarvikkeet eivät ala pilaantua. Varmuuden varalta lattialle voi levittää pyyhkeen mahdollisia sulamisvesiä varten. Pakastin ei parissa tunnissa sula, jos sen ovi on kiinni.

Vesihuolto

Sähkökatkon aikana on syytä välttää veden käyttöä, jotta jätevedet eivät pääse tulvimaan. Sähkökatko ei vaikuta hanaveden laatuun. Vesijohtovettä on turvallista juoda sähkökatkon aikanakin, ellei veden väri tai haju poikkea tavallisesta. Suihkussa käyntiä, kylpyä ja harkinnan mukaan vessanpytyn vetämistä on syytä välttää sähkökatkon ajan. Vedenpaine saattaa olla alempi kuin normaalisti. Mikäli sähkökatko pitkittyy, saattaa vedentulo lakata kokonaan.

Seuraa vesihuoltolaitoksen tiedotuskanavia mahdollisissa vesihuollon häiriötilanteissa. Kauhavan Vesi Oy:n kotisivut: www.kauhavanvesi.fi

Varaudu näin:

• Varaudu tilanteeseen kannellisilla astioilla tai kanistereilla, joilla voi noutaa vettä esimerkiksi vedenjakelupisteistä.
  • Tarvitseeko joku apua naapurissasi tai lähipiirissäsi veden kuljettamisessa?
  • Kotona olisi hyvä löytyä edes muutama litra kaupasta ostettua pullovettä. Ihminen tarvitsee päivittäin noin kaksi litraa puhdasta juomavettä, kokonaisvedentarve on 1-2 ämpärillistä vettä henkeä kohden.
  • Pakkaskaudella vesijohdot ja -mittarit voivat jäätyä, jos ne ovat tilassa, jonka lämpötila pääsee laskemaan pakkaselle. Paras keino estää jäätyminen on eristää vesiputket hyvin ja pitää vesimittaritila lämpimänä.

• WC:tä tulee käyttää harkiten, sillä vesisäiliö täyttyy hitaammin ja mahdollisesti viemäri ei vedä normaalisti. Mikäli viemäri ei toimi, pönttöön voi asentaa roskapussin, johon tehdään tarpeet. Käytetty pussi lajitellaan sekajätteeseen.

Kaukolämpö

Kauhavan kaukolämmön tuotantoon mahdollisilla sähkökatkoilla ei ole vaikutusta. Eli kodeissa, jossa sähköt on tai kiinteistöissä, jotka on varustettu varavoimalla, toimii lämmitys normaalisti.

Mikäli varavoimaa ei ole, niin kiinteistön lämmitys ei toimi sähkökatkon aikana. Parin tunnin aikana kiinteistön lämpötila ei juuri laske eikä lämmitysjärjestelmään ei ole syytä koskea lainkaan tällaisissa tilanteissa.

Veden käyttöä on syytä välttää. Myös katkon jälkeen vettä kannattaa laskea varovasti, sillä sähkökatkon vuoksi veden lämpötila voi vaihdella ja olla esimerkiksi poikkeuksellisen kuumaa.

Jylhän Sähkön sähköverkon häiriötilanteisiin tekstiviestipalvelu

Jylhän Sähköllä on käytössään maksuton tekstiviestipalvelu sähköverkon häiriötilanteista, sähköpulasta ja työkeskeytyksistä tiedottamiseen. Jylhän Sähkö tiedottaa palvelun käyttöönottaneita tekstiviestillä häiriötilanteissa klo 7-22 välillä, kun tilanne on kestänyt yli 3 minuuttia.

Palvelun voi halutessaan tilata näin:
  1. Kirjoita tekstiviesti: JSOALOITA asiakasnumero käyttöpaikkanumero (ko. numerot löytyvät sähkölaskusta)
  2. Lähetä viesti numeroon 16126
  3. Saat paluuviestinä vahvistuksen palveluun rekisteröitymisestä

Kolmen päivän kotivara esite: https://72tuntia.fi/wp-content/uploads/2020/10/Kolmen-paivan-kotivara_esiteA5.pdf

Yleiset ohjeet sähkökatkoon: https://pelastustoimi.fi/pelastustoimi/varautuminen/sahkokatko

Kaupungin alueelle sähköä toimittaa:

Jylhän Sähköosuuskunta

Ähtävän Sähkövoima

Elenia Oy

Kaupungin toiminta katkojen aikana

Kaupungin toiminta pyritään järjestämään mahdollisimman normaalisti lyhyiden (parin tunnin) sähkökatkojen aikana. Toimipisteisiin on tehty tarvittavia varautumishankintoja ja esimerkiksi koulut ovat harjoitelleet toimintaa sähkökatkojen aikana. Yksiköt tiedottavat toiminnastaan asiakkaitaan ennakkoon tai katkon aikana Päikky ja Wilma viesteillä sekä tiedotteilla koulujen ja päiväkotien ulko-ovilla.

Sähköyhtiöille on ilmoitettu kaupungin ns. kriittiset hoiva-alan kohteet, joihin tulee pyrkiä toimittamaan sähköä kaikissa tilanteissa.