Etusivu Asiointi Asiointitili

Asiointitili


Kansalaisen asiointitili on sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä.  Asiointitili on paperipostin korvaava toimitusosoite palvelun käyttöönottaneille asiakkaille. Palvelu mahdollistaa sekä tavallisen että todisteellisen tiedoksiannon toimittamisen.

Asiointitilin kautta kansalaiset voivat asioida sähköisesti julkishallinnon, esim Kauhavan kaupungin sekä eräinen valtionhallinon toimijoiden kanssa,  milloin tahansa riippumatta puhelinpalveluiden tai vastaanottopisteiden aukioloajoista.

Asiointitilin käyttö on kansalaisille vapaaehtoista ja maksutonta, ja se perustuu asiakkaan itsensä antamaan suostumukseen. Asiointitilin käyttö edellyttää tunnistautumista mobiilivarmenteella, omilla pankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla.

Asiat vireille ja päätökset sähköisesti


Asiakas voi laittaa asiansa vireille aivan samaan tapaan kuin ennenkin eli käyttämällä sähköistä asiointipalvelua, lähettämällä hakemuksen postitse tai asioimalla viraston palvelupisteessä. Asiakas tekee hakemuksen ja antaa tarvittaessa suostumuksen viranomaisen palvelussa viestien ja asiakirjojen toimittamiseksi asiointitilille.

Kun kaupunki (tai muu toimija) on käsitellyt asiakkaan vireille paneman asian, voidaan päätös tai tiedoksianto lähettää sähköisesti suoraan asiointitilin kautta, jos asiakas on ottanut asiointitilin käyttöönsä.
Viranomaisen järjestelmä lähettää viestin sekä päätöksen tai tiedoksiannon asiointitillille.

Jos asiakas on määritellyt asiointitilille tavoitettavuustietonsa (puhelinnumero tai sähköpostiosoite), asiointitili lähettää muistutusviestin em välineillä. Viestissä kerrotaan, että asiointitilillä on uusi viesti.

Asiakas tunnistautuu asiointitilille ja avaa viranomaiselta tulleen viestin ja siihen liittyvän päätöksen tai tiedoksiannon. Asiointitilille voi toimittaa myös todisteellisia tiedoksiantoja, jotka asiakas kuittaa ne vastaanotetuksi ennen asiakirjojen avaamista.

Asiointitilillä kansalainen voi
saada:
  • itseään koskevat päätösasiakirjat ja tiedoksiannot sähköisessä muodossa yhteen paikkaan
määritellä:
  • haluaako muistutuksia asiointitilille tulleista viesteistä sähköpostitse
  • tai tekstiviestinä.
nähdä:
  • oman asiointitilinsä tapahtumat ja tietojärjestelmien tallentamat tiedot
toimittaa:
  • sähköisiä asiakirjoja ja lisätietoja viranomaisille
esittää:
kysymyksiä viranomaisille asiointitilin kautta tunnistetusti

Asiointitilin turvallisuus


Asiointitilin käyttö on turvallista, sillä palvelu on varmistettu tietoturvan ja lainsäädännön näkökulmasta. Näin asiointitilin kautta lähetetyt tiedot eivät pääse ulkopuolisten käsiin, vaan säilyvät varmasti kansalaisen ja viranomaisen välisinä. Asiointitilillä olevat tiedot näkyvät vain kansalaiselle itselleen. Viestit ja asiakirjat säilyvät tallessa asiointitilillä ja tapahtumat tallentuvat omaan asiointihistoriaan (tapahtumatiedot). Asiakirjoja säilytetään asiointitilillä 6 kuukautta.